Muhammad Jeffrizam

Kelahirannya ditahun 1979 membuatkan rumah abah di tengah sawah itu menjadi lebih ceria. Waris pertama keluarga. Umurku baru mencecah usia tadika takala itu. Itulah kelahiran cucu pertama kalinya di rumah abah. Majlis cukur jambulnya di adakan dengan meriah sekali. Masih diingatan buaian anak buah ini di tempatkan di tengah ruang tamu kedua dan dihiasi. Orang ramai disekeliling buai bermarhaban dan berzanji. Dapat dilihat betapa gembiranya wajah abah, emak, abang dan kakak ipar.
Kemudian selepas itu, abah beriya mahu membuat kenduri berkhatan dirumah. Dalam ingatanku agak besar majlis tersebut. Beberapa anak lelaki kakak-kakak dan bapa saudara turut menyertai majlis ini. Terkenang jua bagaimana Abang menghilangkan diri saat Zam mahu disunatkan mungkin kerana gerun keadaan yang bakal menimpa putera sulungnya itu.
Ketika itu abah memainkan peranan memujuknya sehingga Zam berjaya disunatkan.
Tahun ini genablah umur Muhammad Jeffrizam 28 tahun. Mungkin saat ini Abang dan Kakak Ipar sibuk mengadakan persiapan perkahwinan putera sulung yang bakal menjelang tidak berapa lama lagi. Kami adik-beradik turut tidak sabar menanti hari bersejarah tersebut. Sebiji bas mewakili 2 keluarga dari Kedah disewakan khas bagi majlis tersebut. Abah sudah siap mencanangkan berita tersebut diperkampungan pida. Bangga waris pertamanya akan bertemu jodoh. Dalam hariku biarlah hati abah dan mak terus tenang begitu jua keluarga kami. Aminn

Comments

Popular Posts