Terapi dalam rumah tangga 3 T

aku copy petikan dari rancangan Usrati radio IKIM dari saudara faiz, sebagai panduan untuk diri sendiri dalam menjalankan urusan sebagai hamba Allah SWT juga Isteri dan Ibu.

Slot Usrati Bersama Ustazah Norhafizah Musa di IKIM.fm
Tajuk: Terapi dalam rumah tangga 3 T

Pengajaran dari Surah Al-Anbiyaa' , kisah nabi yunus di telan ikan dan lafaz tasbih nabi yunos; Lailahailla anta subhanaka inni kuntum minazolimin.

Nilai Tasbih disisi Allah, "Kalaulah tidak kerana tergolong dalam golongan yang banyak bertasbih dalam perut ikan sudah pasti dia terus nabi yunus duduk dalam perut ikan sehingga hari kebangkitan".

Terapi 3 T;
1. Tauhid: Lafaz lailahailla anta
2. Tasbih : Lafaz subhanak
3. Tunduk : Lafaz inni kuntum minazolimin.

1. Tauhid ; mengikhlaskan segala tindakan dan pengorbanan hanya kepada Allah. Paras kebahagiaan seorang hamba bergantung kepada keikhlasannya kepada Allah. S.W.T.Rahsia bagaimana melalui ujian dalam hidup di samping kita berikhtiar. Petolongan dari Allah selama-lamanya diperlukan oleh seorang hamba. Dimana Refleksi dari keikhlasan ini menanggalkan segala penyakit hati yang ada pada setiap individu.

2. Tasbih, Surah Toha ayat 29 -35. nabi Musa A.S ketika diarah Allah untuk berhadapan dengan Firaun, nabi musa meminta bantuan dari Allah dengan tujuan, agar Kami (Nabi Musa dan Nabi Harun) dapat terus memuji dan menyebut namamu Ya Allah. Memahami Konsep tasbih memuji Allah adalah redho dengan segala ketentuan Allah.

3. Tunduk, Hidup penuh dengan Ujian, Maka segala pemasalahan perlu dihadapi dengan mengakui kesilapan diri sendiri dan Meminta pertolongan terlebih dahulu. Memuhasah diri mengakui kesilapan dan kesalahan diri di hadapan Allah.Munajat kepada Allah tundukkan diri, runtuhkan keegoan diri mengakui kesilapan dalam urusan kehidapan.

Lazimillah untuk mencari kemuliaan daripada Allah mengulang lafaz tasbih nabi yunos. Agar kedudukan diri lebih dekat disisi Allah.

Wallahu'alam

Comments

Popular Posts