Anak itu amanah.....

Dimeja makan tadi, "mama selepas berkahwin syurga isteri pada suaminya kan, macam mana pula kalau yang tak berkahwin", tanya al Khattab. "Ibu bapa dia, abg lelaki dan adik lelaki dia", jawapku sambil menyuapkan nasi ke mulut As Siddiq. "Macam abang ni kena tanggung dosa kakak & alang la mama", tanyanya lagi. "haa aa sbb tu lah kalau kita sayangkan papa, abang & adik, jaga solat, aurat & halal haram..penting sangat", jawapku lagi. "Jaga maruah diri di saat remaja macam ni jangan termudah terpengaruh dengan budaya akhir zaman ni....kena inga apa yang kita buat hari ini memberi kesan di mana depan". Meminjam pesanan Prof Dr Muhaya dan kutitipkan kepada anak-anak.

Apa yang terjadi disekeliling kita adalah untuk kita bermuhasabah dan tidak Allah SWT jadikan sesuatu itu sia-sia. Mengapa dia timbulkan sesuatu yang telah lama yang mungkin sudah luput dari ingatan kita mesti ada sebab ..... Allah SWT mahu kita jadikan itu sebagai panduan untuk mendidik anak-anak di masa ini.

Dulu takala remaja aku memegang erat kata-kata mak...."adik jaga batas-batas pergaulan dgn yang bukan muhrim.....adik pelihara maruah diri...fikir dulu sebelum melakukan sesuatu". Mak bukanlah seorang ilmuan mak hanyalah lepasan sekolah pondok namun garapan kata-katanya memelihara diri ini daripada hanyut dengan amarah remaja. Alhamdulillah....sebagaimana yang sentiasa dalam doaku suatu ketika dulu aku hanya mahu orang yang aku cintai itu adalah suamiku bukan yang lain. Takut aku menyerahkan sesuatu pada yang bukan hak. Dan kata-kata mak itu kusambung sebagai pesanan buat anak-anak.

Bagi beroleh bahagia yang berpanjangan, bahagia yang cukup membahagiakan. Tapi kita perlu ingat, ketenangan hanya akan hadir apabila Allah SWT kurniakan rasa itu, rasa apabila setiap perkara yang kita lakukan ada redha dan berkat daripadaNya. Itulah erti bahagia yang sebenar. Ketenangan hidup kini adalah dari keputusan masa lepas....kita harus hati-hati dalam menelitinya. Dan jadikanlah kita orang yang merdeka iaitu orang yang hidup hanya mengharap redha Allah SWT......usahlah kita terlalu mengejar dunia luaran tetapi nekadkanlah untuk membersihkan dunia dalaman kita. Hindarkan diri dari menanamkan benih-benih negative dalam fikiran, percakapan dan emosi kita kerana apa saja ucapan negative (umpat, fitnah, mengata orang) suatu hari akan turn back kepada diri kita.......jadi kita kena selalu positive dan bersangka baik pada orang lain...via Prof Dr Muhaya Islam itu Indah Ikim.Fm


Duhai Allah SWT....dekatkanlah hatiku denganMU, peliharailah pandanganku agar aku sentiasa terkenangkanMU...Ya Rabb

Comments

Popular Posts