Kita adalah acuan anak2 kita

"Seronok tengok anak2 Na makan, bukan main pandai makan makanan kampung", tegur saudara kebetulan ternampak anak2 mengambil ikan keli kegemaran mereka dan ulam-ulaman. "Dia orang memang perut melayu sejati tak boleh tak jumpa nasi terutama si kakak yang sulung..muka saja ala pan asian tapi perut melayu siam", aku mengiyakan teguran saudara tersebut.

Aku dan suami tidak biasakan anak2 dengan fast food. Bila dah jadi mak badan kena selalu ringan itulah pesan mak. Biasakan anak dengan air tangan sendiri Insyaallah sambil memasak berdoa untuk kebaikan anak2 dunia dan akhirat. Pesan mak kupegang. Alhamdulillah mereka tidak demand dan mereka tahu mengapa tidak perlu mengambil makanan yang kurang disajikan kepada mereka.

Ini halal itu haram. Suatu perkara yang perlu diajar kepada anak-anak supaya minda mereka diset dari awal apa yg boleh di makan dan apa yang tidak. 

Anak-anak adalah arca kita sebenarnya. Mahu melihat bagaimana ibu bapa perhatikan tingkah anaknya. Apa saja keputusan yang ingin kita janakan hari ini akan memberi impak kepada diri anak2 kita di masa depan. Bak kata mertua jangan selalu bawa anak2 shopping atau ke pasar malam bukan takut nanti syaitan2 membisikkan sesuatu dalam jiwa mereka. Begitu juga dengan permainan anak2, jangan dibiasakan anak-anak dengan gadget2 berteknologi takut anak2 menjadi anti sosial dan menjadi tidak terkawal jika tidak diberikan mereka dengan gadget tersebut.


Comments

Popular Posts