What goes around comes around

"Hari raya lepas aku lepak di Hotel XXX, malas nak bersesak di rumah mertua", cerita salah seorang temanku. "Kesian mertua kau mesti dia sedih kan anak cucu tak datang tidur rumah dia". Luahku. "Yang penting aku senang hati...kita perlu ikut keselesaan kita", katanya. "What goes around comes around, hari ni kau buat kat mertua kau esok lusa anak2 kau akan buat perkara yang sama pada kau...itu yang mak aku selalu pesan".
abah & waleed

Dalam kehidupan ini kita tidak boleh terlalu mementingkan diri. Banyak perkara yang perlu diambil kira. Tidak salah untuk kita bertolak ansur dalam beberapa hal demi menjaga hati dan menjaga kerukunan hidup bekeluarga. Apa guna bertegang urat demi kepuasan hati kita lantaran ada hati tercalar.

Terngiang-ngiang ditelingaku pesanan Prof Dr Muhaya, kaum wanita jangan budget bagus selalu ingat kita berapa hari saja dengan suami, ttp mertua adalah org yang melahirkan dan membesarkan suami. Apa yang kita peolehi hari ini adalah hasil dari didikan dan asuhan mertua kita maka wajar bagi kita berterima kasih kepada orang yang melahirkan insan yang mendampingi kita. Kita selalu nak suami ikut cakap kita dan kita juga nak anak lelaki kita dengar cakap kita, itulah ketamakan kita. Kita rasakan apa yang rezeki milik suami itu milik kita sedangkan kecairan rezeki suami datangnya dari rintihan doa sang ibu yang bertalu-talu memohon agar Allah SWT sentiasa membuka pintu buat anaknya. Semasa menjadi isteri kita lupa suatu hari kita juga akan menjadi ibu dan juga mertua. What goes around comes around. Anda yang bergelar suami, jangan sekali-kali mementingkan isteri sehingga ibu merasa dirinya ibarat kain buruk yang sudah tidak berguna lagi. Anda yang bergelar isteri, mintalah izin dari suami untuk memenuhi keperluan ibu dan melayani apa sahaja yang dicitakannya. Layanilah ibu laksana dia ratu dalam hidup anda. Jangan sampai tersinggung hatinya seolah-olah dia adalah beban yang tidak diundang dalam hidup anda. Seolah-olah sakit pening dan makan minumnya tiada dalam perkiraan anda.

Selalu bersembang dengan cik B usah kita harap apa yang bakal anak kita bagi namun tanggungjawab kita adalah menjaga ibu-bapa kita juga jangan sesekali menyakiti hati mereka. Insyaallah What goes around comes around.

Orang yang mempunyai aura positive akan melahirkan zuriat yang positive. Aku amat yakin dengan ketentuaNYA. Contoh amat dekat denganku iaitu abah. Abah adalah orang yang amat baik terhadap Tok dan Tok Wan. Walaupun ada ketidakadilan terhadap dirinya abah tidak pernah merunggut dan hasilnya abah didampingi oleh anak2 yang sentiasa menabur bakti dan mendampigi abah.

Terima kasih Mak Manis & Ayah kerana melahirkan insan amat penyabar dan terima kasih mak & abah yang menjadikan aku sebagaimana aku.


Comments

Popular Posts