Kenangan lama

Balik dari pida kami sekeluarga singgah di Sungai Petani memandangkan mertua telah berada di KL jadi kami hanya berhenti seketika untuk mengambil barang yang tertinggal.
Pic lama ....

Sesampainya kami di rumah biras memberitahu mengenai gambar2 lama kepunyaan cik B yang dijumpai birasku, Kinah yang telah mengemas bilik mertua. "mama kenai sapa ni", cik B menunjakkan gambar lama. Lama aku menelek langsung tak boleh ingat. Kemudian cik B terangkan .....kami tergelak bukan apa gambar lama mengimbau pelbagai memori namun bak kata pepatah ...masa lalu adalah tempat yang tak mungkin dapat kita pergi semula. Tetiba alang anak ketiga bertanya, "papa kenapa org dulu kalau bagi gambar suka tulis2." Anak2 teruja melihat gambar lama sambil membaca apa yang tertulis dibelakang gambar tersebut. "gambar mama kenapa tak ada." tanya al Khattab kehairanan. "Mama jual mahal, nak amik gambaq dia macam nak amik gambaq artis", kata cik B sambil mencebik kearahku. "Orang pergi sekolah pegang amanah nak tollabul ilmi (menuntut ilmu) bukan bercinta", jawapku pada cik B anak2 tergelak terutama puteri sulung yang memegang prinsip yang sama denganku semasa belajar dulu. Apapun kataku pada anak2 Allah SWT dah tetapkan sapa jodoh kita....kunfayakun milikNYA. Kita sebagai hamba wajib berdoa memohon jodoh yang beriman dan baik sedari remaja pesanku pada puteri2ku. Itulah pesan aruah Ustaz Husin semasa aku di SMJ.Aku yakin dengan ketentuan Allah SWT andai orang itu mmg sudah jodohku maka bila sampai masanya ku pohon Allah SWT dekatkan aku dengan dia dan andai dia bukan jodohku ku pohon agar aku dijauhkan darinya juga lenyapkan dia dari ingatanku. Cinta dan Sayang itu milikNYa kita sebagai makhluk hanya menikmati sehablur cuma nikmat itu. Aku juga berpegang hati insan milikNYA .......


Comments

Popular Posts