Nasihat Menasihati Ingat mengingati

Demi masa.

Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian,

kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya menaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran

Allah menjadikan manusia sebaik-baik kejadian berbanding dengan kejadian Allah yang lain, namun begitu bukan berarti manusia itu sempurna segala-segalanya, Allah menjadikan manusia dalam keadaan memerlukan di antara satu sama lain. Kehidupan seseorang individu itu tidak akan lengkap, tidak akan bahagia dan tidak akan sempurna tanpa orang lain.

Kebahagian dan keceriaan individu manusia disempurnakan oleh manusia yang lain dan makhluk yang lain. Allah jadikan haiwan, tumbuh-tumbuhan, hidupan laut dan seumpamanya adalah untuk kemudahan manusia, manusia dilantik Allah menjadi khalifah kepada semua makhluk tersebut. Dengan pesanan jadilah penguasa yang adil sesama manusia dan semua makhluk Allah.

Atas sifatnya yang tidak lengkap itu semua peringkat manusia memerlukan nasihat dan berkewajipan memberi nasihat, nasihat menasihati adalah salah satu keperluan penting manusia tanpa nasihat dan menasihati kehidupan manusia akan porak peranda dan musnah ranah.

Orang yang memberi nasihat bukanlah orang yang terbaik di kalangan mereka dan orang menerima nasihat bukan pula yang terhina di kalangan mereka kerana situasi mereka itu nasihat menasihati, semua pihak pernah memberi nasihat dan semua mereka pernah menerima nasihat. Suasana itu lengkap melengkapi untuk kesejahteraan hidup.

Bila kita melihat sesuatu perkara yang tidak baik atau mempunyai unsur maksiat secara tidak langsung kita terdorong untuk menasihati atau mengingati pelakunya. Bukan kerana diri kita baik namun itu adalah amanah Allah SWT. Semua manusia ada khilafnya....sebenarnya rasa amat sedih bila teguran dipandang enteng oleh saudara sendiri. Terkilan. Mungkin benarnya bukan senang menegakkan kebaikan dan kebenaran di dunia akhir zaman ini. Mungkin golongan muda boleh berkata apa halnya mak bapak aku ok je. Nauzubillah.............

Comments

Popular Posts