Lelaki Budiman Vs Lelaki Primitif


Lelaki Budiman Vs Lelaki Primitif..,,

Siapa lelaki budiman dan siapa pula lelai primitif.

Lelaki Budiman merupakan lelaki yang ada iman didada dan mempunyai keluhuran yang tinggi terhadap wanita terutama kepada ibunya, isterinya, adik perempuannya, anak-anaknya. Lelaki sebegini selalunya kuat pegangan agama dan tidak bertindak membuta. Dia memegang tanggungjawab dengan tulus ikhlas. Sebagaimana Nabi Muhammad SAW, mereka betah membantu isteri melakukan tugasan di rumah. Mereka juga menunjukkan model yang baik kepada ahli rumah. Lelaki budiman mempunyai toleransi dan kesabaran yang tinggi.

Lelaki primitif adalah sebahagian lelaki melayu tipikal yang menganggap dirinya adalah pemimpin dan wanita perlu mendengar kata-katanya juga perlu melakukan kerja untuknya. Lelaki primitif ini sebagaimana si primitif zaman batu hanya menganggap kerja yang mereka lakukan amat berat dan mereka tidak perlu melakukan kerja lain selain rutin harian. Pemarah dan tidak sabar antara ciri lelaki primitif. Mudah tergoda dengan bisikan nafsu serta memandang enteng perasaan wanita yang dekat dengannya.

Sebenarnya ada banyak ciri lelaki budiman & lelaki primitif ini.

Teringat seorang teman dulu bercinta dengan seorang mamat primitif ...konon gentlement siap dengan bunga dan surprise berganda namun ....rupanya jantan primitif bila sudah lama kenal rupanya cemburu buta asyik bagi sedebik bengkak sini sana....bila reda marah dipujuknya pula dibelikan pelbagai hadiah. Aku hanya mampu geleng kepala. Terpulang pada kaulah Milah (bukan nama sebenar) nasihat sudah diberi tapi jika ini yang kau pilih tidak mampu lagi aku bersuara. Namun terkini kuketahui Milah kini kembali single dengan 2 orang anak. Wanita juga yang menjadi mangsa dek perangai jantan primitif ini.

Sekarang ini ramai jantan primitif mulai menunjukkan taring...menjual kata-kata lantas membuncitkan mangsa kemudian yang jadi mangsa wajah kecil yang tidak berdosa dibuang di merata-rata. Ini yang paling memilukan hatiku.....wanita adalah insan lemah namun bila perkara sebegini berlaku maka yang enjadi mangsa adalah wanita begitu juga dengan masalah poligami wanita juga menjadi mangsa dan masyarakat melupai master plan kepada semua masalah ini..."JANTAN PRIMITIF"


Tuhan ampunilah kami jauhilah kami dari musibah akhir zaman ini.

Allah berfirman: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. [An-Nur 24:30]

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. [An-Nur 24:31]

Comments

Popular Posts