Kemahuan diri dan kata hati



Tiba-tiba terasa mahu mengikuti perkembangan fesyen terkini nampak cantik dan ranggi namun kata hati adakah fesyen itu menepati apa yang dimahukan oleh Islam dan diri terkedu. Dan hati mengingatkan akan ayat quran "Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin, ‘Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya.” [TMQ Al-Ahzab (33):59"

Saat insan lain berlumba-lumba memperhiaskan diri seolah diri mahu mengikuti ...yaa cantik bila alis kening di lukis bibir dimerahi namun hati menolak dengan sayu...usah diikuti resam jahiliah dan tabaruj...Tabarruj bererti wanita menunjukkan dan merperagakan perhiasan dan kecantikannya untuk menarik perhatian kaum lelaki dan meransang keinginan mereka. Dalil: surah al-Ahzab ayat 33.

Terasa ingin memakai wangian tambahan pula wangian kini banyak yang boleh di bawa solat namun hati memarahi diri ni...dan diingatkan aku akan tazkirah yang pernah aku dengari takala belajar dahulu..."Diharam bagi wanita memakai wangian iaitu ketika keluar rumah, dihadapan lelaki bukan mahram, tujuan memikat lelaki dan ketika ke masjid untuk sembahyang berjemaah. Sebagaimana sabda nabi S.A.W : “Seorang wanita apabila memakai bauan, kemudian keluar melalui di hadapan orang ramai dalam suatu majlis yang ada lelaki bukan mahram denganya, maka wanita tersebut dikira seperti orang yang melakukan zina.”

Dan takala aku diuji...dan Allah SWT maha mengetahui maka ada yang mencelah aku patut menukar penampilan diri dan kata hati janganlah kerana hablulminannas kau menidakkan hukum Allah SWT. Kembalilah diri kepada Hablulminanllah kerna Dia adalah segalanya.

Tuhanku kau ampunilah dosa-dosaku sesungguhnya kau pengampun dosa2 besar

Comments

Popular Posts