Luahan anak remaja



Ibu dahulu mungkin agar sukar mengetahui luahan rasa naluri remaja. Apa yang mereka ingin dan mahukan seolah menjadi rahsia peribadi. Kadangkala remaja seolah ingin menjaga hati ibu bapa dengan menutup naluri mereka, rasa marah dan bengang mereka. Namun teknologi hari ini membolehkan golongan ibu-bapa dan penjaga mengetahui melalui cetusan status-status yang dipaparkan oleh anak-anak melalui blog, Facebook, Frenster & beberapa lagi sosial teknologi terkini.

Mungkin bahasa remaja kurang enak di baca oleh minda kita namun kita patut terjemahkan dari sudut positive. Kita pernah melalui zaman mereka. Zaman yang penuh dengan kegembiraan bersama teman-teman. Zaman yang juga penuh ketegangan apabila perbuatan kita dipandang serong oleh keluarga dan pendidik.

Di sebalik luahan hati mereka yang dipaparkan melalui status2 dan tulisan dalam blog sebagai ibu bapa kita secara tidak langsung boleh memberi nasihat melaluinya. Ianya sesuatu yang menarik. Jangan terlalu ingin menjadi ibu namun cubalah menjadi teman baik kepada anak anda sendiri. Ianya satu pengalaman yang indah di mana kita dapat berkongsi keindahan zaman remaja kita dengan anak dara/teruna kita dan dalam masa yang sama kita dapat menerapkan nilai2 murni kehidupan kepada mereka.

I luv this tecnology......buatkan aku close dgn setiap orang.

Comments

Popular Posts