Mendefinisikan sebuah kehidupan - Relexjap Tue Nov 29, 2005 8:59 am

Sebenarnya aku sedikit rindu kepada Relexjap iaitu sebuah group yang pernah kuikuti dulu ...banyak memberi maklumat dahulu....terima kasih relexjap

TM...paparkan pida9_sanglang@...

Semalam sengaja aku berada dihadapan kotak hitam (idiot box (IB))
sambil melepaskan lelah mengemas rumah. "Sekam Cinta" membuatkan aku
terpesona untuk terus merenung IB. Barisan para pelakon mantap namun
aku masih belum mendapat pengenalan sebenar drama siri ini. Setelah
hampir 15 minit terpaku aku akhirnya aku merasakan amat kecewa
apabila sesuatu perjuangan atau kehidupan didefinisikan dengan cara
semberono. Seolah bagai ada yang tidak kena membuatkan aku menekan
butang off remote control.

Kuajukan soalan pada anak buahku, Angah yang turut serta
menonton, "apa yang Angah faham dengan taksub". Mata Angah terkebil-
kebil mungkin terkejut dengan reaksiku yang secara tiba-tiba marah
dengan jalan cerita "Sekam Cinta". "Tidakkan kita dimodenasi ini pun
taksub, taksub dgn material, taksub dengan harta dunia", aku
menyambung persoalan tadi. Kali ini angah mulai memahami nadaku tadi.
Kita sewenangnya mendefinisikan kehidupan pihak lain dengan sudut
pandangan yang berbeza. Misalnya kita melawat keluarga fakir, kita
merasakan kesian teramat kepada sang fakir, kesian anak-anaknya.
Namun didalam kehidupan mereka terselit ketenangan yang tidak pernah
ada pada sesiapapun di era modenasi ini. Biarpun mereka tidak pernah
merasai bermain di Genting Theme Park malah tidak betah ke taman
permainan namun laluan hidup mereka dibekali dengan pengajaran yang
tidak pernah ada pada insan lain.

Seandainya wajah Islam digambarkan dengan penuh liberalisasi dan
material sudah pasti seluruh umat akan jatuh tersungkur dengan
pelbagai kemungkaran akhir zaman ini. Apa yang pasti sang suami
pastinya mendidik sang isteri dengan cara hidup Islam lantaran itu
apa sahaja yang terjadi akan diterima oleh sang isteri dengan hati
yang lapang tanpa sebarang was. Akan diingati sejarah Siti Hajar dan
Nabi Ismail.

Aku pernah ketemu dengan seorang isteri yang terdidik dengan
keislaman yang tinggi. Tidak kedengaran keluhan terhadap suaminya.
Beliau redha dengan apa yang berlaku. Aku amat kagum. Dari riak
wajahnya terwarna kekuatan.

Pida.....Islam is the way of life

Comments

Popular Posts