Jejak Kasih

"Adik...imah akan tunang dgn cucu tok wa salleh", teks pesanan ringkas dari Kak Ida perpapar diskrin handphoneku. Kepala otak berligar...Tok Wa Salleh. "Anak sapa...", replyku dengan pantas. "Adik Pak Ngah Halim yang tinggal kat Alor Gunung", Kak Ida terus menelefon.
Ingatanku terus kepada Mak. Mak menjadi yatim semenjak kecil. Kematian bapanya iaitu datukku, Tok Wan Omar kemudian diikut oleh ibunya, Tok Teh. Ketiadaan mereka membawa mak ke kediaman neneknya tidak jauh dari rumah ibu abah (Tok Cah) di Sanglang. Cerita mak Tok Omar bekerja dengan Sultan Kedah takala masih hidup.
Oleh kerana mak anak sulung dan adik-adiknya masih kecil maka hubungan dengan saudara sebelah Tok Omar menjadi renggang. Tok Omar mempunyai saudara iaitu Tok Wa Salleh (Titi Besi), Tok Dak Ali (Pantai Johor), Tok Su Sahak (Kuala Kedah). Hanya itu yang kuketahui dari mak. Keluarga kami agak rapat dengan Tok Dak Ali memandangkan beliau yang kerap melawat mak di Sanglang dan kebetulan anaknya yang tinggal di Johor berdekatan dengan kediaman Abangku.
Tiba-tiba tahun 1990an, mak menerima jemputan kahwin dari Kota Sarang Semut iaitu salah seorang anak Tok Wa Salleh. Dan kuketahui beberapa lagi anak tok Wa Salleh semasa menuntut di Jitra.
Dunia ternyata kecil. ....
Itu baru sebelah mak belum lagi sebelah abah dan keluarga suami berdasarkan salasilah tok mas dari siam.

Comments

Popular Posts