RESET MINDA ORANG YG DIUJI Prof Muhaya Islam itu Indah

Hidup ini adalah ujian dan balasannya di akhirat. Bila kita memahami prinsip kehidupan bahawa setiap yang berlaku didunia yang fana ini adalah ujian dan balasannya, markahnya di akhirat sana. Kita akan dapat lihat kehidupan sebagai cabaran dan tidak sabar untuk mengetahui keputusan diakhirat sana.

Bila kita dapat ujian yang perit kerana Allah SWT mengetahui keupayaan kita. Kena selalu bersangka baik dengan Allah SWT. Bila kita ubah cara kita melihat sesuatu maka dunia dalaman kita akan berubah dan reaksi kita positive dan orang bijak selalu berfikir hikmah dalam setiap apa yang berlaku.

  1. Orang bijak belajar dari ujian
  2. Orang yang bijak akan mencari cara mengatasi ujian supaya lebih dekat dengan Allah SWT
Jangan selalu merasa kesenangan, kemewahan, nama selalu disebut adalah balasan dari Allah SWT. Hidup yg azali di akhirat nanti. Hidup ini merupakan proses dimana kita akan mengalami ujian demi ujian....selagi kita hidup kita akan terus diuji dan diuji untuk mendapat husnulqatimah....alam barzah dapat taman syurga..bangkit alam marsyar dapat lindungan arasy...dapat timbangan tangan kanan..dapat melalui titian sirat tanpa hisap itulah kejayaan sebenar.

Segala yg berlaku didunia ini semua nikmat Allah SWT merupakan ujian dan hanya mengharapkan dari Allah SWT. Siapa yang berfikiran begini tidak akan merasa dirinya malang. Allah SWT sentiasa bersama dengan kita. Ada masalah ambik wuduk, solat, sujud dan berdoa. Jangan sesekali minta tolong dengan manusia. Lagi banyak kita minta tolong kepada manusia lagi kurang keyakinan kita kepada Allah SWT. Dalam setiap perkara yang kita buat pastikan 3 perkara:

  1. Niat
  2. Fokus
  3. Tenaga di Fokus kemana?
Jom berada dalam ZON Allah dan Allah saja tuhan kita. Jangan taksub fanatik kepada manusia. Orang yang tertekan tidak berada dalam ZON ALLAH. Banyak orang hanya bercakap saja Allah tuhan dia ttp sebenarnya tuhan dia yang lain umpama sanjungan orang, duit, harta. Orang yang mengejar perkara lain umpama mengejar bayang. Bila kejar dalaman iaitu kejar keredhaan Allah swt...kita akan menemui ketenangan.

Tanya pada diri kita ni magnet mana....siapa positive akan menarik ujian positive. Ada Beri Dapat. Selagi kita tidak suka menolong orang kita susah diberi pertolongan.

petikan
12 DIS 2012 RESET MINDA ORANG YG DIUJI

Comments

Post a Comment

Popular Posts