Celik Mata Reset Minda Orang Berakhlak - Prof Dr Muhaya

Baginda Rasul kita, Nabi Muhammad SAW diturunkan untk melengkapkan akhlak. Bila kita jumpa seseorang kita akan terkesan dengan akhlaknya iaitu interaksi kita dengan seseorang.
  1. Kita mulakan berakhlak dgn diri kita dimana kita menjaga & hormat diri kita dengan tidak menjatuhkan martabat kita sebagai seorang insan dan seorg Islam
  2. Berakhlak dengan orang terdekat iaitu keluarga kita, pembantu rumah
  3. Berakhlak semasa di jalan raya
  4. Berakhlak semasa ditempat kerja
  5. Berakhlak di tempat makan (restoren), Prof Muhaya sarankan agar kita jadi org yg peka pada suasana dimana kita tidak fikirkan kita orang besar dari org lain dan tidak sombong. Jika ada orang ramai pastikan kita segera selesaikan hidangan kita dan mudahkan pekerja restoren dengan mengalihkan pinggan dan gelas yang telah kita makan.Bila ibadah tidak ubah akhlak kita. Nak tahu kyusuk aaatau tidak lihat perangai kita selepas solat.Orang yang tawadduk selalu buat kerja yang remeh temeh seperti angkat pinggan, buang sampah, cuci lantai, cuci tandas, cuci longkang. Jadilah orang yang sentiasa memudahkan orang lain.
  6. Berakhlak dengan pekerja bawahan sebagai majikan. Jangan sesekali rasa besar. Selalu ingat rezeki pekerja bukan ditangan kita. rezeki pekerja ditangan Allah SWT. Kita hanya tempat laluan gaji dan kita sebenarnya tidak punyai apa2. Sedangkan bulu bata sehelaipun kita tidak mampu buat. Kata Ustaz Pahrol, "Bila kita ada sifat kehambaan kita akan merasai tidak miliki apa2 namun bila kita ada sifat ketuhanan kita tidak rasa dimiliki oleh sesiapa melainkan Allah SWT". 
Akidah dan sistem akan menentukan emosi kita dan akhlak kita.Tukar imej diri mencontohi sifat2 dan akhlak nabi. (Catatan dari Program Islam Itu Indah - Celik Mata Reset Minda Orang Berakhlak - Prof Dr Muhaya)

Comments

Popular Posts