Anak Abah atau Mak

Anak abah. Itulah gelaran teman padaku. Sebenarnya aku rapat dengan mak ataupun abah. Sama saja antara keduanya. Mak banyak memberi panduan mengenai kesabaran dan ketabahan dan abah pula banyak memberi kebebasan padaku untuk meneroka dunia luar. Teringat kedua mereka dan kerap mereka menelefon hanya hendak melayan celoteh sikecik As Siddiq.

Mat Siddiq panggilan abah kepada sikecik yang petah ini....disebelahnya anak abg Dul yg kupanggil Bella.
Ada antara teman-teman ku agak pelik bila aku bersembang ramah dengan abah. "Abah kau sportingnya...susah aku nak bercakap dengan abah aku macam tu" beritahu teman. Bagi aku sama saja abah atau emak. Jika tidak puas hati kepada kedua-duanya aku luahkan rasa itu. kedua-dua mereka ada kelebihan tersendiri walaupun mereka berada ditengah sawah di utara sana namun mereka kuat membaca tidak gemar menonton TV seperti sesetengah orang tua kini. Sisa-sa tua mreka dihabiskan dengan beribadah, membaca al quran dan kitab2 agama. Apapun aku bertuah menjadi anak kepada keduanya banyak sifat mereka ada dalam diriku. Abah & mak yang mengajar aku menjadi insan. kedua-duanya yang membentuk aku sebagaimana aku kini. Banyak teguran dan panduan kedua mereka kugunapakai dalam mendidik anak-anakku kini. Semoga Allah SWT membahagiakan abah & mak dunia & akhirat.

Comments

Popular Posts