Malisha.... dunia buku dan hobi


Puteri pertama ternyata mewarisi hampir 90% sifatku. Cintanya pada dunia buku dan bacaan amat ketara sekali sehingga dianugerahkan sebagai pelajar yang paling banyak membaca pada tahun lepas di sekolahnya. Rutin hariannya samada dengan buku ataupun keratan akhbar. Hinggakan hadiah harijadinya pun yang diminta hanya buku.
Sedari usia meniarap aku dan suami perkenalkan buku padanya dan beliau boleh membaca seawal usia 3 tahun. Bermula dari saat itu kami banyak membeli bahan bacaan padanya.
Walaupun adik-adiknya (al khattab dan Humairaa) tidak sepertinya namun aura kakak sulung sedikit sebanyak mempengaruhi mereka. Bila melihat kakak memegang buku mereka turut serta walau hanya beberapa minit dan kemudian mereka kembali dengan rutin melukis yang menjadi kegemaran.
Disaat ini aku hanya membiarkan sahaja bacaan yang dipilih samada yang kami beli dari kedai buku atau yang dipinjamnya diperpustakaan. Namun dalam pada itu sekali sekala kutegaskan seharusnya bacaan yang dipilih hendaklah ilmiah yang mana dapat membantu menajamkan pengetahuan diri sendiri.
Selain itu minatnya kepada bahasa arab amat ketara membuatkannya sering membaca al quran. Ini dapat dilihat dari segi pencapaian bahasa arab yang sentiasa di atas 90.
Sukan dan aktiviti riadah jua antara kegemarannya. Hari rabu merupakan hari yang paling disukainya memandangkan aktiviti sukan dan ko kurikulum di adakan pada hari ini. Suatu yang menjadi kebanggaan suamiku, Malisha dan al khattab tidak pernah pulang dengan tangan kosong sekiranya diadakan aktiviti sukan tahunan. Ada perkara yang diwarisi dari papanya..sukan. Tahun ini merupakan kali pertama Malisha terpilih dalam acara padang iaitu lari jarak dekat. Mendapat tempat ketiga membuatkannya sedikit kecewa namun aku memujuknya yang kami amat bangga dengan pencapaian tersebut.
Sensitifnya pada alam sekitar dan unsur-unsur seni serta puisi membuatkan aku sebak. Cermin diriku dan acuan suami. Nadhira Malisha.

Comments

Popular Posts