Kerjaya Pilihan

Jika diberi pilihan apa yang ingin anda lakukan. Sebagai anak bongsu yang berjarak umur dengan kakak serta abang lain aku mempunyai imaginasi tersendiri sedari dahulu. Duniaku di tengah sawah bersama beberapa ekor kucing belaan, ikan keli di telaga belakang rumah serta bahan bacaan yang dibekalkan oleh mak, abah dan kak tie membuatkan aku amat sensitif dengan alam. Pergerakan alam sedari fajar menyingsing hingga mentari terbenam dan saat rembulan berterapungan diangkasa serta tiadanyanya dia. Cerita abah berkenaan pasang surut air laut dan perkaitannya dengan pergerakkan bulan yang menjadi panduan para nelayan di tepian laut. Kerap jua aku mengikuti abah membajak di atas traktor pembajak dan kadang kala menjinjing bakul membontoti abah menjala ikan di sungai pida.
Saat pendidikan awal aku mula kepingin menuntut ilmu di Sek Sri Putri atau Tun Fatimah yang mana dari pembacaan kuketahui sekolah-sekolah tersebut banyak melahirkan cendekiawan negara. Ehem...mungkin tiada rezekiku di sana namun kuikuti perjalanan Dr Seri Anwar Ibrahim yang berkarisma itu begitu jua temannya Rais Hishamudin tidak lupa juga Tun Dr Mahatdir. Kekaguman Abah pada Tunku Abd Rahman menjangkiti anaknya. Teringatku salah satu kata-kata Tunku, "bila kita dok ataih kita nampak kesemuanya dan keputusan kita berdasarkan apa yang kita nampak namun bila kita dok di bawah hanya diri kita sahaja lalu perjuangan kita berdasarkan diri kita", itu antara ringkasan kata-katanya. Kata-kata itu membengkam di atma jelas meletakkan diri supaya tidak pentingkan diri sendiri.
Apa yang aku ingin jadikan sebagai kerjaya masa depan?
Diperingkat sekolah menengah setelah memasuki aliran sains tulen cita-cita menjurus kepada fizik dan kaji bintang. Itulah yg di kata kun fa yakun itu milik Allah SWT dan akhirnya bidang perakaunan menjadi kerjaya buat sementara ini dan jika ada pilihan lagi aku ingin meneroka alam dan insan serta bercerita tentangnya......

Comments

Popular Posts