Bersalin lagi...anak ke berapa?

Suatu perkara yang menjadi phobia dikalangan kaum wanita bila bercerita perihal pengalaman mengandung dan bersalin. Namun perkara tersebut perlu dilalui di atas nama seorang ibu yang mana di letakkan Allah SWT "syurga itu ditelapak kaki itu". Perasaan sensitif seorang ibu berbeza daripada bapa di mana seorang ibu itu memahami akan keperluan anak-anak tanpa perlu disuarakan kepadanya. Rajuk, tangis, manja dan amukan seorang anak mampu dilayan dengan sabar oleh ibu. Itulah wanita yang dikelaskan sebagai ibu.
Kali ini merupakan kali keempat aku membawa kandungan, berbeza daripada kandungan sebelumnya maklumlah dahulu umur dalam 20-an di saat tenaga memuncak namun kini kerap kali aku termengah-tengah biarpun usia janin baru menjangkau 32 minggu. Anak pertama hingga ketiga aku memilih pusat rawatan swasta memandangkan aku masih ngeri dengan khabaran mengenai perilaku petugas hospital kerajaan (awam). Bagaimanapun anak yang ketiga di lahirkan di Hospital Besar Kangar Perlis yang kebetulan ketika itu kami sekelurga pulang menghadiri kenduri kahwin adik suami di Sg Petani. Pengalaman pertama di Hospital Kangar di mana layanan petugas amat berbeza daripada khabaran-khabaran sebelumnya dan bila terkenangkan mereka semua ingin sekali aku ke sana . Terima kasih buat semua petugas Wad Bersalin Hospital Besar Kangar terutama jururawat bidan yang bertugas dikala itu.
Hampir 5 tahun kenangan itu berlalu......

Comments

Popular Posts