Kewajipan menjaga keluarga dari api neraka...Part 1

Tadabbur Surah At-Tahrim akhir juzuk ke 28....no surah 66
Kewajipan menjaga keluarga dari api neraka

Surah ini sesuai dijadikan usrah kepada muslimah. Diakhir surah ini dibawa kepada kita contoh2 perempuan yang derhaka kepada Allah.

Ayat ke 6.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
Artinya: "Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." (QS. At-Tahrim: 6)  
 
Bila Allah SWT menyebut mengenai....hai orang-orang yang beriman, adalah berkaitan dengan hukum. Buka telinga kita apa yang Allah SWT nak perintahkan kepada kita.

Hari ini bila menyebut kepada jaga diri seorg muslim iaitu ayah dan ibu perlu bertanggungjawab kepada diri masing2. 

Suami kena bertanggungjawab kepada isteri manakala bapa tanggungjawap kepada anak2. Tanggungjawab memelihara isteri dan anak2 dari api neraka.

Bila anak tak solat adakah kita berjuang supaya mereka bersolat. Anak2 kita kena dorong mereka menunaikan solat sedari kecil. Anak2 perempuan pula perlu dididik dan diasuh supaya memahami isu menutup aurat. Kita para ibu bapa perlu takut dengan azab api neraka kerana malaikat yang menjaganya amat keras dan dasyat.Di sekeliling kita ada malaikat yang menulis amalan kita. Allah SWT menjaga kita melalui malaikatnya. 

Ayat ini mengenai keluarga. Suami perlu mengajar asas agama kepada isteri jika suami tidak mampu dia perlu bawa pergi mengajar. Isteri juga perlu bertanggungjawap dan taat kepada suami kepada perkara2 yg tidak maksiat.



Comments

Popular Posts