Middle Child Syndrome or sindrom anak kedua

Sebenarnya dah pernah post pasal Middle Child Syndrome atau sindrom anak kedua ni. Apa tidaknya kami menghadapi  satu situasi apabila anak kedua kami yang susah sangat nak berenggang dengan mama, kuat menangis dan takut dengan orang sekeliling. Masa mula berhadapan dengan situasi ini memang pelik hati tertanya-tanya kenapalah anak kedua mama macam ni. Selalu share dengan kawan-kawan dan kebetulan mereka pun mengalami pengalaman yang sama....middle Child Syndrome.
incik baju hijau tu anak kedua ....teramat kuat menangis masa kecil  family record ni tapi bila besar dia yang paling responsible dalam family.
Daripada situ aku cuba mencari maklumat dan berbekalkan maklumat kami cuba padankan dengan diri Al Khattab supaya keyakinan dirinya meningkat walaupun tidak seperti kakak tetapi better drp sebelumnya. Incik Torres Malaya ini yang banyak membantu, dia yang selalu bawa Al Khattab keluar bertemu dengan kawan-kawan samada di surau, padang bola semuanya untuk meningkatkan keyakinan anak keduanya. Mama pula banyak memberi galakkan daripada kata-kata semangat dan pujian. 

Hari Ihtifal Maahad tempohari Al Khattab nasyid di bahagian depan - tekong nasyid nampak keyakinan dirinya yang membuak-buak. Sebelum hari ihtifal berkali-kali dia berpesan mama pergi tau...pergi tau abang nasyid nanti.
Al Khattab baju merah anak ke dua mama yang paling meragam masa kecik mmg kena kuat sabar melayan kerenahnya dan si comel molek berbaju biru anak no 2 pak cik Ghani, Afifah yang amat pemalu
Anak kedua sebenarnya penyejuk hati ibu. Dalam banyak hal dia selalu akan fikirkan mamanya. Contohnya Al Khattab asal nampak mama angkat barang terus dia datang memberi pertolongan. Dan anak kedua ini selalunya akan mengambil tanggungjawap anak pertama dalam keluarga dan mereka selalunya akan lebih bertanggungjawap berbanding anak sulung.
Ni pun anak kedua jugak.....

Siapa di sebalik anak kedua ni.

ANAK MANJA EMAK/MAMA/IBU/UMMI

Sebab apa-apa pun mesti dia akan diutamakan oleh ibu.

ANAK DEGIL

Hanya mamanya saja yg faham kedegilannya. 
Anak kedua dikatakan lebih degil, keras kepala dan tidak mendengar kata. Semua dia aje yang betul. Dalam ramai adik-beradik, dia paling ketegaq. Kemahuan dia kuat. Kalau buat sesuatu sungguh-sungguh. Kalau tak nak tu, tak naklah jawabnya. Boleh dipujuk tapi selalunya tak berapa jalan.

TAK PANDAI PUJUK
 
memang anak nombor dua ni tak pandai pujuk makwe atau pakwe dia.

BERCINTA

Dia kalau bercinta, sangat setia dan sanggup berkorban. (agaknya betul la sama saja mcm yg no dua papa AL Khattab tu)

HITAM/PUTIH

Bukan kaler ye! Ini pasal apa yang dikatakan semua dipegang. Kalau hitam, hitamlah ia. Kalau putih, putih la. Degil tak boleh toleransi.

HATI

anak nombor dua ni juga nampak je keras, tapi hati dia lembut. Satu lagi, pe'el dia, takleh ditegur.

BERDIKARI
Very independent. Memang betul. Tapi kalau terlebih independent pun payah. Mudah bergaul dan very take care.

ARAHAN
Payah untuk menerima arahan. Dia lebih suka buat hal sendiri. Pendek kata tak boleh kerja dengan orang lain.

PEMAAF DAN CARING
tidak di nafikan anak nombor dua ni pun pemaaf dan caring. Tapi awas, jangan bagi diorang marah kalau diorang marah faham-faham je lah!

PAKAIAN

nak semua up to date dan semua nak kemas.

Comments

  1. Betui la sal, anak aku yg no 2 tu degil dia lain macam sket kalau dia kata yang tu, jangan nak dok ubah, dia buat muka takdak perasaan saja

    ReplyDelete
  2. memang kan.... aku & det dulu pening kepala ...finally baca buku pasal Middle Child Syndrome mujur belum terlambat & det banyak memainkan peranan..sekarang dia dah 13 & very responsible to family

    ReplyDelete
  3. anak no 2 sy lelalki
    masa kecik suka melakak smpi berjam2..huhu
    skrg dah nak masuk drjah 3

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts