Perihal anak remaja - masalah rakan sebaya

Mama dulu tidak pernah menghadapi masalah dengan rakan sebaya mungkin mama ini tidak sensitif ataupun mama terlalu banyak kawan jadi mama boleh hangout dimana dan bila mama suka. Mungkin sifat happy go lucky yang ada dalam diri membuatkan Mama tidak terikat sangat dengan kumpulan tertentu. Mama ada type of friend yang berbeza ketika umur sebaya dengan kakak.

Mama ada rakan belajar yang suka stay up malam (versi budak hostel), ada rakan usrah terutamanya senior dan mereka ini amat memberi kesan keatas diri mama sehingga sekarang, ada geng sukan dan ada geng berfoya-foya. Mama ada a few of senior yang banyak memberi nasihat kepada junior yang amat nakal ini.

Bila kakak bercerita tentang kawan-kawannya mama dan papa banyak memberi nasihat. Dalam berkawan kakak banyak mengalah dan dia tidak seperti mamanya yang suka voice out apa yang tidak kena dihati. Sifat kakak lebih kepada papa yang kemudiannya banyak memakan dirinya sendiri.

Sifat suka menjaga hati orang lain dan risau orang sedih membuatkan dirinya terperangkap dalam membuat keputusan. Kadang-kadang mama yang geram bila dia meluahkan perasaan. "tu bukan kawan baik kawan orang itu sanggup mengaibkan kita di twitter mahupun sosial media yang lain", jelas mama padanya bila salah seorang kawannya unmention tweet mengenai dirinya suatu ketika dulu. Selalu mama berpesan, "kak hati2 dalam memilih kawan".

Selalu mama akan mengambil iktibar dari hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud: "Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk."

Dan bila berkait soal hati jangan cepat berkata..nahi nahi kabi nahi.

Anak remaja ...mama dan papa juga pernah berada dizaman mereka.

Letakkan diri kita seperti mereka dan sediakan landasan yang tidak bertentangan dengan Islam. Doakan yang terbaik buat mereka In Sha Allah anak2 mama akan menjadi insan yang mulia dan cemerlang dimasa hadapan.

Nasihat mama, Jadilah seperti ikan dilaut walaupun lama dilaut isinya tidak masin. 

Bila dia bercerita mengenai ada rakan yang show of dengan material yang mereka ada, mama akan ulang kembali kisah rasulullah SAW. Material tidak akan memberi kepuasan kepada jiwa kita sayang......walaupun seribu gadget terkini mama dan papa belikan ianya tidak sama dengan kasih sayang kami yang tiada infinitinya. Mama dan papa always with you di mana dan bila saja kamu mahukan itulah harga kasih sayang yang tidak boleh dijual dimana-mana.

PMR Makin menghampiri doa mama dan papa semoga kakak dan kawan2 semua berjaya dengan cemerlang dan kena sentiasa ingat letakkan agama dan akhlak tempat pertama following by kecemerlangan yang lain In Sha Allah akan bahagia dunia dan akhirat

 


Comments

Popular Posts