Bila berdepan dengan masalah anak remaja

She is my best friend. Siapa? Anak mama.

Itulah kami every single piece of story akan share each other. Kadang2 dia tegur mama..."mama ni kenapa la buat macam tu", tapi dalam banyak hal mama yang selalu tegur dia.

Mama akan bercerita kisah mama dan dia akan share current story kebanyakkan melibatkan persekitarannya. Rakan sekelasnya. Rakan tusyennya. Apa yang rakan tweet dan apa yang rakan post semua berada dimeja makan kami. Ada masa kami ketawa mendengar dan ada masa kami memberi nasihat dan panduan untuknya.
shawl khadeeja...beli terus try

Bila anak meningkat remaja lain kerenahnya.

Crush on someone....Torres ermm?


Bila melibatkan ini mama dan papa selalu akan advice....anak mama kan. Kita orang Islam. Setiap remaja akan melalui feeling crush on somebody or somebody crush on us....Islam mempunyai landasan untuk situasi sebegini. Inilah yang selalu mama dan papa guidekan.Mama dan papa juga melalui zaman ini cuma zaman kami teknologi tidak seperti hari ini.

Bila berhadapan dengan situasi seperti ini kita ibu-bapa AVOID drp menggunakan kuasa VETO. Elakkan membuat tentangan keras yang mana akan menjauhkan hubungan kita dengan anak remaja kita. Be her or his friend. Guide and advice adalah jalan terbaik. Cari maklumat teman-teman mereka....he he he mcm FBI la pulak. Sekarang mudah kan via sosial media kita boleh tahu apa karektor kawan-kawan anak2 kita. Soalan pertama...agak2 kakak la dia solat tak? Confirm mmg dia solat. Kadang2 mama dan papa ni terlihat apa yang anak tak terlihat misalnya..ada kawan dia tweet ....I kat TS..."papa akan tanya apa budak below age buat ekk tanpa parents at TS"...

Dan selalu mama pesankan pada dia..dalam solat jgn lupa doa supaya ALLAH SWT temukan kita jodoh yg beriman, jodoh yang baik, penyayang dan lembut hatinya yg mampu membawa kita kembali semula ke syurga.

Anak mama. Setiap langkah. Setiap jelingan. Setiap Senyuman. Mama tahu apa yang tidak kena dan apa yang meyenangkan hatinya.



Comments

  1. want to be bff to my daughter
    skrg baru 12 tahun.hehe

    ReplyDelete
  2. mmg boleh sgt..bezz tau sbb semua benda mereka akan share dgn kita dan kita pun sama. Anak mama ni baru nak PMR tahun ni...doa ek semoga dia sukses straight A's mcm dia nak

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts