Ibu Ayah jangan pakai Topi Hitam

Hitam. Kebolehannya menyerap cahaya membuatkan kita yang memakainya ..ooohhh panas mendidih otak kepala.

Hitam. Kebolehannya juga menutup ketembaman kita lantaran memakainya membuatkan kita sedikit slim walaupun hakikatnya kita tak slim

Hitam. Malam. Segala kegiatan berhenti seketika fokus kita kepada kerehatan minda.

Hitam. Menandakan kesedihan dan berselubung atas kematian.

Topi Hitam ( Black Hat )  adalah cara pemikiran lateral daripada Edward De Bono. Kami mempelajarinya semasa belajar dulu. Pemikiran Topi Hitam ( Black Hat) mungkin sesuai diaplikasikan kepada sesuatu yang memberi risiko misalnya dalam sesuatu pelaburan yang belum kita pastikan keuntungannya. Namun dalam mendidik anak2 pemikiran ini wajar di avoid. 

Kenapa?
 
Topi hitam melambangkan pemikiran yang kritikal dan negatif. Warna hitam melambangkan kegelapan yang bermaka tiada harapan. Topi hitam digunakan untuk mencari segala yang salah , sukar , berisiko dan berbahaya. 

Jika kita pakaikan topi hitam kepada anak2 kita secara berterusan akan meninggalkan kesan negatif bukan saja kepada anak malah diri kita juga masyarakat.

Kata-kata motivasi meninggalkan kesan ajaib kerana anak akan lebih terdorong untuk berusaha terutama dalam aktiviti yang memerlukan kemahiran seperti menolong ibu memasak, berkebun, membaiki kereta atau motosikal. Sekiranya tidak diberi galakan, kemungkinan dia akan berhenti begitu saja.

Kata-kata negatif kerana boleh mengganggu pemikiran anak-anak. Pada masa sama, perkataan negatif membantutkan tumbesaran fikiran dan emosi mereka.

Sebenarnya cara kita berfikir akan mempengaruhi pemikiran anak2 kita. Bila kita mengajar kebaikan tanpa mengharapkan balasan juga kebaikan tanpa pujian ianya merupakan titik mula melatih anak-anak menjadi insan mulia. Mendidik anak2 sentiasa husnozon bersangka baik kepada persekitaran kita sebagaimana yang dititipkan oleh Rasulullah SAW.



Comments

Popular Posts