It about my Sweet Home Town...PIDA

Kata seorang teman yang aku kenali 25 thn dahulu, Tuah ...PIDA bermaksud P=penempatan I=indah D=dan A=aman satu kawasan yang ada sawah padi,sungai2 yg byk ikAN,mempelam,KONEN ,durian pun ada,rambutan,manggis,kurma dah mula berbuah,anggor,ayam itik lembu kambing pun aman dok di pida..penduduk masih bermaufakat dlm urusan harian..indah sungguh.

Aku bangga menjadi anak pida....aku bangga bercerita pada teman, hidupku dulu dikelilingi sawah padi, deruan jentera pembajak, keharuman bau bunga padi, dan kemeriahan pelam sala yang sentiasa galak mengeluarkan hasil takala musimnya.

Sedari kecil aku menghayati keindahan PIDA. Aku rindukan kenyamanan paginya diikuti sang mentari yang mengintai disebalik awan. Aku juga masih terkenangkan langitnya yang cerah dimana aku & abang selalu meneka buruj2 dilangit sambil mendengar cerita abah berkenaan pasang surut air laut dan kaitannya dengan bulan. Dari situ aku dapat mengenal pasti bulan Islam melalui kedudukan bulan. Betapa pintarnya orang melayu dulu walaupun tidak belajar  secara formal ttp mereka belajar melalui alam. Tidak hairanlah jika ada sejarah menceritakan sejarah pelayaran melayu suatu ketika dulu. Melayu bukannya bangsa yang tidak tahu menghormati masa sebagaimana yang acap diperkatakan...*ikut jam melayu*...ohhhh my sweet hometown pida...walaupun dulu mak & abah selalu bawa aku kemerata tempat namun di dalam hati aku hanya merasakan yang indah, yang tenang itu adalah PIDA.


Comments

  1. salam...pida...best kan org yg ada kg macam tu...bersyukurlah...jagalah ...hargailah dia selagi ada dgn sebaik baiknya....zaman sekarang di sini susah dah nak jumpa kg mcm tu....saya pun jiwa kg juga...walaupun asalnya tak berapa nak org kg....he he...XOXO...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts