Senarai Chef Di hatiku

Sudah menjelang bulan ramadhan, masa inilah aku terkenangkan Pida Sanglang. Aku kurang mengemari makan diluar mungkin faktor kesihatan yang membuatkan aku mengelak daripada mendekati makanan yang dicampur pelbagai perasa terutamanta MSG diluar sana. Deriaku mudah terasa jika ada MSG dicampur ke dalam makanan itulah kelemahanku dalam menikmati makanan.

Senarai pertama dalam senarai chef kesukaan adalah Puan Mah iaitu mak. Tiada siapa boleh menandingi kehebatan memasak mak terutama kuah kacang dan ketupat palas. Bila mak memasak kari (gulai orang utara) bagai secukup rasa. Begitu jua dgn sambal belacan amat beraroma sekali apabila menikmatinya. Apa jua masakan mak memang ada kelas tersendiri. Mak...makkk....sayang mak

Tempat kedua adalah abah. Aku suka kalau abah masak mee hoon hailam, mee kuah dan tom yam. Abah jarang menggunakan sayuran biasa selalunya jika memasak mee atau mee hoon yang berkuah abah akan menggunakan pucuk kacang panjang rasanya lemak dan amat enak dimakan.

Tempat ke tiga pula chef dihatiku ialah Abang dul dan isteri. Abang Dul seorang yang suka mencuba setiap resepi baru dan setiap percubaannya sentiasa berjaya dan aku pula merupakan orang yang paling gemar mencuba masakannya. Masakkannya yang tidak aku lupakan ialah terubuk stim berempah, pehh memang sedap. Kak Ros, isteri abang dul merupakan kelahiran Melaka. Aku amat sukakan asam pedas dan rendang yang beliau masak memang terangkat. Dan beliau juga yang mengajarku cara-cara membuat rendang nogori.

Chef ke empatku ialah Mak Jang, Petaling Jaya. Laksa, mee kuah dan acaq buahnya memang membuatkan aku selalu sahaja mahu bertandang ke Jalan Templer.

Chef ke lima ialah kakak anie, beliau memang terkenal di kalangan ahli keluarga kehebatan masakannya, aku merindui kueh kacang sepat buatannya.

Tempat ke enam pula ialah Kak Minah iaitu kakak iparku mungkin pernah berada lama di rumahnya dan masakannya hampir menyamai masakan mak membuatkan aku sentiasa teruja apabila menikmati masakannya. Kak Minah umpama kakak kandungku dan sayangku padanya sepertimana pada kakak-kakak kandung yang lain. Hatinya tulus dan ikhlas. Semoga Allah SWT sentiasa merahmatinya.

Tempat ke tujuh jatuh kepada Mak Teh, Kuala Kedah. Mak teh memang pakar dalam soal masakan dan pernah membuka kedai makan di Sintok suatu masa dahulu dan aku tidak pernah menolak jika dipelawa menjamu selera di rumahnya.

Seorang lagi Mak Teh memasuki senarai ke lapan iaitu Mak Teh Paridah Sg Pasir, laksa yang dimasak mak teh memang sedap.

Seterusnya senarai ke 10 ialah kak Da. Kak Da merupakan anak 7 dalam keluargaku. Berbanding dengan kakak yang lain aku lebih rapat dengannya memandangkan beliau lebih terbuka dan memandangkanku sebagaimana aku. Kak Da ada kekuatan tersendiri dan kekuatan itulah yang membuatkan aku amat kagum dengannya. Wajahku persis beliau berbanding kakak lain. Jika pulang ke Kedah aku akan meminta Kak Da memasak Asam pedas rebus keladi. Memang sedap.

Jika ingin menikmati cucuq udang yang enak silalah bertandang ke rumah mertuaku, Puan Manis. Tidak dapat dinafikan cucuq udang dan kuah kacang dari tangannya memang menakjubkan. Selalu bulan puasa atau beliau berkunjung ke KL aku pasti memintanya memasak cucuq udang speacial SP. Tempat ke sebelas. Mertua dikategorikan mertua moden. Menerima menantu seadanya mungkin disebabkan tiada anak perempuan membuatkannya teruja menerima menantu yang dianggapnya umpana anaknya sendiri. Membuatkan aku merasa bagai berada di rumah ibu sendiri apabila berada di rumahnya. Kami banyak berkongsi cerita dan rasa.

Kesebelas ialah Kak Ma & Abang Lim jua anaknya Mastura& Intan. Anak beranak ini ada sentuhan tersendiri bila memasak dan memang menyelerakan. Kebetulan Mastura berkahwin dengan pakar bidang memasak membuatkan sentuhan-sentuhan masakan mereka meninggalkan kesan kepada orang yang memakannya.

Comments

  1. pergh... hebat lah sume chef2 hang... sume pandai masak... lapaq perot aku baca sume tu... tiba2 nak pk ape nak masak tuk sahur karang & berbuka besok.. hurm...

    ReplyDelete
  2. he hee kak ani pun antara chef dihatiku gakk....sedap dendengnya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts