Cita-cita, harapan dan impian?

Semalam secara tidak sengaja semasa mencari beberapa dokumen aku terjumpa nota kecil yang menjadi temanku takala usia belasan. Tersengih-sengih aku membaca semula apa yang kutulis dulu. Kelakar. Terutama berkenaan orang yang kini menjadi suamiku. Orang tua-tua telah berpesan jangan terlalu membenci seseorang kerana mungkin suatu hari kita akan menyukainya.

Aku dan impian serta nota-nota kecil yang masih utuh bersamaku. Ketika bersekolah rendah rutin harian persekolahanku dihantar oleh abah. Cemburu ketika itu melihat teman-teman berbasikal ke sekolah. Mungkin kasihankan adik bongsunya yang asyik meminta lantaran itu aku dibeli basikal oleh Kak Da. Biarpun beberapa kali terjatuh dalam sawah padi aku tidak pernah merasa bosan berbasikal. Pergerakkan mulai luas dengan lebih kilometer. Teman berbasikalku saat itu ialah anak buahku yang comel, Normah. Bersama-sama kami meneroka jalan-jalan pida dan ianya makin meriah jika hari raya.

Memasuki tahun 6, aku sering mengikut abang bermotor. Bukan merempit. Sekadar bergerak ke Pekan Kodiang atau Kangar. Aku mulai teruja dan abah memberi tunjuk ajar cara-cara menunggang motor. Kilometer bertambah. Bergerak tanpa lesen selama hampir 6 tahun. Pernah beberapa kali dimarah abah dan kakak-kakak. Mereka mulai resah jika cuti sekolah bermakna aku akan berada di rumah dan bermulalah aktiviti motorku.

Selepas menduduki peperiksaan SPM, abah mendaftarkan aku di sebuah sekolah memandu Kodiang. Sesuatu yang membuatkan aku teruja. Namun ketika itu untuk memandu di jalan pida yang kiri kanan mempunyai taliair membuatkan aku sedikit gusar dan satu kemalangan kecil ketika bersama kawan-kawan membuatkan aku mulai phobia memandu dan ada keinsafan tersemat dihati.

"Anak Bongsu selalu buat mess dalam family", terkenangkan kata-kata seorang pemilik firma audit semasa aku ditemuduga olehnya. Temuduga pertama itu banyak memberi kesan dalam jiwa.Diceritakannya juga perihal adik bongsunya dan aku merasai seolah yang bercerita itu adalah abangku sendiri. Sentiasa saja ada insan yang memberi bimbingan dan nasihat. Tuan Syed, En Hassan, Mr Goh, Kak G, dan Kak Cik Sawiyah antara insan mulia yang memberi tunjuk ajar tanpa timbal balas.

Kini, "Ayang rasa susah tak nak bawak heli or plane", tanyaku pada suami semalam takala memandang sebuah helikopter tinjau polis berdekatan kejiranan kami. "Kena masuk kelas la", jawab suami seolah dapat membaca akalku. Aku tersenyum, mungkin siapa tahu....tentu indah dapat melihat sawah padi terhampar luas dihiasi jaringan taliair.

Comments

Popular Posts