Di sebalik Tanya dan bertanya....

Kata mak, mulut manusia bukan seperti mulut tempayan/paip boleh ditutup bila kita inginkan dan membukanya semula bila kita perlukan. Mulut manusia tidak dapat kita duga dengan firasat kita dek kerana itulah timbul peribahasa "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa". Bertanya adalah perkara lumrah bagi manusia semenjak kecil lagi. Naluri ingin tahu manusia amat tinggi. Ini menyebabkan ada yang amat suka bertanya walaupun ada perkara yang tidak perlu ditanya.

Seorang teman rimas dan letih sekitaran yang sentiasa bertanya mengenai jodoh. Jodoh, ajal dan pertemuan adalah ketentuan Allah SWT. Mungkin orang yang bertanya ingin mencari calon sebab itulah dia beriya-iya bertanya.

Teman yang lain pula selalu terasa hati bila diajukan mengenai cahaya mata tambah menghiris perasaan bila ada saudara atau teman terdekat yang mengandung maka timbulah soalan-soalan cepumas, "kau bila lagi". Usah bersedih dan usah bergundah Allah SWT maha mengetahui bila masanya akan datang cahayamata tersebut. Mungkin saat sebegini Allah SWT ingin kita memenuhi masa yang ada bersama suami/isteri, saudara, teman-teman dan ibadah.

Bagi yang sentiasa mempunyai anak bersusun ada juga soalan terhadap golongan ini, "haaa..mengandung lagi, tak letih ke", "kau ni asyik buat anak saja", rezeki yang Allah SWT turunkan dalam pelbagai bentuk ada yang menerima sebagai harta benda, masa, kesihatan dan anak jua adalah rezeki daripada Allah SWT.

Sebenarnya tidak salah bertanya namun harus dinilai dari segi sensitiviti soalan yang bakal diajukan.

Pida...tetiba teringat mak cik radio kat pidasanglang

Comments

Popular Posts