marhaban ya ramadhan

"marhaban ya ramadhan ......", ucap teman Iranian. "Marhaban...congratulation...", sahutku. Begitulah sepanjang minggu ini apabila bertemu dengan teman-teman timur tengah. Benar-benar terasa akan kehadiran ramadhan. Semalam menerima kurma sempena ramadhan. Jazakallah semoga ramadhan kali ini lebih baik dari yang lepas. Ada kelainan mungkin kehendakNya untukku menikmati suasana yang berlainan di ramadhan 1430 ini. Terima Kasih Ya Allah....Alhamdulillah.

Humairaa antara yang teruja dengan puasa kali ini. Apa tidaknya tahun lepas dia masih dalam keadaan "blur". Selalu bertanya kenapa mesti makan malam walaupun sudah diterangkan beberapa kali. Tahun ini dialah yang beriya-iya mahu berpuasa penuh 30 hari. Kakak dan Abangnya hanya tersenyum mendengar azam adik.

Ramadhan mengenangkan semula aku di laman abah di pida sanglang. Merindui alunan suara mak & abah membaca ayat-ayat Al Quran bergilir-gilir. Keluarga kami bukannya alim namun abah dan mak mempraktikkan membaca Al Quran di masa senggang. Dek kerana itulah kami adik beradik sedikit terikut dengan gaya bawaan mak & abah.

Ramadhan jua sering membalikkan ingatanku saat menjalani kehidupan di asrama bumi Jitra. Beratur bersama teman-teman di dewan makan. Keluar beramai-ramai di bazar ramadhan Pekan Jitra untuk membeli juadah berbuka. Paling meriah ialah saat berterawih disurau. Bersama teman berlumba membaca Alquran....Indah benar zaman itu.

Marhaban ya Ramadhan moga kali ini lebih baik dari yang lepas....

Comments

  1. bagusnyer bertadarus... aku awal2 minggu seronok p terawikh... lame2 byk jer alasan tercipta... huhu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts