Marah sang suami

Teringat pepatah melayu "marahkan anak tangan-tangankan, marahkan isteri tinggal-tinggalkan. Marah merupakan ledakan emosi akibat daripada geram, cemburu, dengki dan sesuatu yang berlaku diluar jangkaan.

Acapkali kita dengar rungutan atau marah dipihak suami dek kerana isteri tidak tahu bergaya dan tidak menjaga penampilan diri. Alasan itu juga di gunakan untuk mereka menduakan siisteri.

Ada pula si suami marah isteri lambat menyediakan juadah pagi, tengahari atau malam. Malah ada yang sanggup memaki isteri dikhalyak kerana kelewatan isteri melakukan sesuatu.

Malah ada yang tidak dapat menahan perasaan marah apabila kereta yang dipandu isteri tergesel sesuatu.

Selain itu lain-lain alasan yang membuatkan pihak suami marah lambat membuka pintu rumah, lambat menjawap telepon dan beberapa lagi.

Namun jarang sekali kita dengar suami marahkan isteri kerana tidak menutup aurat, marahkan isteri kerana berhiasa takala diluar rumah semata menjadi tatapan lelaki ajnabi. Jarang juga kita dengar suami marahkan isteri tidak solat dan membayar puasa yang ditinggalkan ditahun lepas.

Kemampuan sesorang suami itu memimpin diri dan ahli keluarganya ke jalan yang benar akan dapat mengelakkan dirinya dari kebinasaan (terjun ke dalam neraka). Jadi, kalau dia dapat mengelakkan dirinya dan ahli keluarganya dari terjun ke neraka, maka itulah bukti cintanya yang sebenar. Allah swt. terlah berfirman yang maksudnya:

"Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu pelihara dirimu dan keluargamu dari api neraka, yang mana bahan pembakarnya adalah terdiri dari manusia-manusia yang sombong dan engkar kepada Allah iaitu mereka yang kufur, munafik, musyrikin dan juga daripada batu-batu berhala.."

pida- sentiasa berdoa agar dijauhi diri dan ahli keluarga dari azab api neraka

Comments

Popular Posts