Anak nakal 2

Minggu lepas, semasa mengambil anak di pusat jagaan aku dapati seorang ibu sedang mengadu sesuatu kepada penjaga. Apabila si Nadhira menjengah ke kereta bermulalah simagistrate muda ini membuat aduan. Al Khattab hanya berdiam diri. Humairaa seperti mana kakak bertalu-talu menceritakan kejadian yang berlaku di taska. Aku menarik nafas seketika dan memandang Al Khattab inginkan penjelasan daripadanya.
Al Khattab bagiku nakal tetapi tahap kenakalan yang masih boleh dikawal. Nakal tahap biasa bagi anak-anak sebayanya. Semasa kecil anak pendiam ini lebih akrab dan serasi dengan papanya hingga usianya kini menjangkau 9 tahun. Minat dan hobi papa secara semulajadi menyerap ke dalam diri anak ini. Dia dapat membaca kemana papa akan pergi di hari minggu dan segala persiapan dilakukannya dari awal lagi. Petang minggu secara rutin sekiranya tiada aktiviti lain, dua beranak ini akan beraksi di padang berhampiran kediaman kami. Si kecil As Siddiq pun cuba diserap dengan hobi papa dan abangnya. Di belikan As Sissiq baju ala jersi pasukan kegemaran papanya.

Aktif dan lasak itulah tagline Al Khattab, As Siddiq, Humaira dan Nadhira. Aku toleh semula saat kecilku ingin meneroka perasaan anak-anakku mungkin perasaan ingin mencuba, ingin tahun dengan metabolisma yang tinggi membuatkan diri kelihatan lasak dan aktif. Tidak pernah merasa penat, takut jua letih.

Haa..sesekali terasa tua bila menghadapi keadaan ini.

Comments

Popular Posts