Opppss Rindu kampung


Ahhh...semenjak aidil fitri 1427 yg lalu hingga kini belum lagi aku menjejakkan kaki ke laman abah. Rindu teramat. Rindu dengan usikan abah dan mak serta gelak tawa kakak serta abang. Takala angin monson timur laut beralnino ini menerjah wajah sekaligus ingatanku diusung ke bumi Sanglang. Saat ini, pasti padi sudah dituai dan para petani giat membakar jerami bagi. Pedih mata dengan asap jerami tersebut. Panorama yang mungkin tidak akan aku temui di mana-mana.
Kepada kakak, puteri sulung sering kali kugambarkan padanya bagaimana indahnya Pida sanglang yang berselirat dengan tali air itu. "Kakak tau masa macam ni selalu mama dan pak cik Don masuk ke parit untuk menimba air dan menangkap ikan, best", ceritaku pada kakak. "Selalu mama dapat ikan apa, ikan keli ada tak", tanya sikakak. "Ehem..selalu ikan ruan (haruan), pernah mama terpegang ular terus mama balik pada pak cik", terangku sambil tertawa diikuti dgn si kakak.
Keharuman jerami padi menyemarakkan lagi monson ini. Panas membakar rona kulit. Tiupan angin kencang berselang dengan renggekkan dedaun pohon mempelam sala mengegarkan ingatanku. Ahhh...rindu dengan buah setoiii......

Comments

Popular Posts