Dimana Pida Sanglang


Suatu ketika dahulu kota inilah yang memegang erat telapak kakiku sehingga aku merasakan ia adalah pemaustautinanku. Namun setelah menempuh pelbagai simptom kota, aku dan keluarga ingin menikmati ketenangan dan kedamaian serta ingin berbakti kepada bonda di tengah sawah menghijau di Pida, Sanglang sana.

Pida, Sanglang tidaklah segah Bukit Bintang, tidak menjadi tumpuan seperti KLCC namun Pida, Sanglang adalah pertempatan pertanian berasaskan padi. Saujana mata memanjang kehijauan sawah padi yang memukau lantaran itulah jelapang padi Malaysia. Pertempatan yang diselarati dengan puluhan taliair Pengairan Muda yang disalurkan daripada Empangan Pedu.
Petempatan-petempatan inilah yang memenuhi periuk-periuk se Malaysia. Sudah pasti umum telah mengetahui produk-produk beras seperti Jasmin, Bernas, Fajar dan beberapa lagi merupakan hasil titik peluh petani-petani Kubang Pasu.

Sanglang adalah sebahagian Kubang Pasu, berada dipersempadanan Kedah dan Perlis. Satu daerah yang menyumbang pelbagai tokoh utama negara. Jitra ialah pekan utamanya tidaklah sesibuk pekan lain di Kedah namun daerah ini telah dinobatkan sebagai daerah pendidikan negeri. Terdapat beberapa pusat pendidikan berada di daerah ini seperi Universiti Utara Malaysia, Institut Perguruan Sultan Abdul Halim, Politeknik Sultan Abdul Halim dan beberapa institusi berasaskan teknikal di Tanah Merah, Kedah.

Dilihat dari segi penduduknya Kubang Pasu dilihat antara daerah di Kedah yang mempunyai paras pendapatan perkapita yang agak stabil. Paras kemiskinan di daerah ini adalah rendah berbanding daeah lain di negeri Kedah. Ini mungkin disebabkan kesedaran terhadap pendidikan oleh generasi terdahulu menyebabkan pelbagai perubahan telah dinikmati oleh generasi sekarang. Arus kemodenan yang melanda sedikit sebanyak telah mengubah peradapan yang di amalkan oleh masyarakat lama. Mungkin amalan gotong-royong menyediakan kenduri kahwin sudah kurang di amalkan kerana generasi kini lebih tertumpu kepada sektor penggajian yang telah menghadkan masa mereka bermasyarakat.

Tidaklah susah jika ingin menembusi pertempatan Sanglang memandangkan ia berada ditengah-tengah laluan utama ke Kuala Perlis. Daripada Kota Setar samada melalui jalan persekutuan iaitu Jalan Syed Putra melalui beberapa pekan kecil seperti Mergong, Kuala Sungai, Alor Janggus, Air Hitam, Kerpan seterusnya Sanglang. Pertempatan selari daripada pekan Sanglang ke Kodiang jua boleh di tembusi dengan menaiki keretapi tanah Melayu (KTM) di perhentian Arau ataupun Kodiang. Selain itu ia boleh ditembusi melalui Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), melalui PLUS perjalanan perlu diteruskan sehingga melepasi pekan Changloon kemudian diikuti dengan Kuala Perlis Expressway dengan memasuki persimpangan Arau. Perjalanan perlu diambil kearah Kodiang kemudian ke Sanglang. Jika berada di Jitra boleh juga melalui Jalan Kodiang-Kangar dengan melalui pekan Tunjang, Padang Sera seterusnya Kodiang dan Sanglang.

Pelbagai hidangan yang enak boleh dinikmati sepanjang perjalanan ke Sanglang, misalnya boleh singgah di Telok Kechai, Kuala Kedah menikmati Laksa Kedah yang tiada tolok banding kesedapannya. Begitu jua di Kuala Perlis tersaji juga hidangan Laksa ala Perlis tersendiri. Bersantai seketika di Kodiang menikmati pasembor yang memang menyelerakan. Begitu jua dengan Mee bandungnya. Jika ingin membeli belah dengan harga bart, Thailand bolehlah menyusur PLUS terus ke Bukit Kayu Hitam atau Danok. Ada penduduk setempat memberitahu Wang Klian dan Padang Besar tidak kurang jua hebatnya jika ingin memberi produk Thailand. Namun kini sudah ada alternatif baru, pergi saja ke Alor Setar, Sakan, Borong Man dan beberapa rangkaian perniagaan lain juga telah siap sedia dengan produk Thailand dengan harga yang berpatutan.

Tentu ada yang pernah menikmati mangga sala, harum manis, mangga panjang. Kalau kena musimnya sudah pasti daerah ini kebanjiran dengan mangga.....

Comments

  1. institusi teknikal...spt...ikbn..institut kemahiran belia negara..kat batu 13...depan dewan wawasann.....pusat giat mara...depan hospital jitra..institut latihan perindustrian ..tepi polimas..d bandar darulaman..(org x panggil tanah merah dah laa niii)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts