Raya Kali ini


Raya kali ini sekejap sangat aku pulang ke kampung tp puas sbb bertemu dengan ramai saudara ke dua2 belah pihak. Walaupun terpaksa berpenat namun aku tidak ralat. ...berkumpul dengan sanak saudara membuatkan aku merasa teruja. Entahlah aku rasa sama saja suasana di pida mahupun di Kulim.....saudara yang ramai adalah anugerah Allah SWT. Jazakallah kepada keluarga Cik Pah, Lunas yang mengadakan majlis tahlil yang menemukan ahli kelurga cuma masa yang singkat ini cuma tidak kesempatan ke Bukit Tangga rumah Mak Ngah.

Raya kali ini juga aku bertemu semula dengan kak Maziah dan abang Hadi di hari pengkebumian Amir. Jazakallah pada abg Lie yang memberi khabaran sedih ini pada kami. Akhirnya bumi Merbuk yang permai dan nyaman itu kami jejaki juga. Dan takala aku melihat Mat bersama dengan yang lain membawa jenazah Amir aku merasa sebak. Esok besday Myra anak ke 3 yang sebaya dengan Amir.

Raya kali ini juga aku dapat berbuka puasa dengan abah..dan berhari raya pertama dengan semua abang-abangku. Luv this time. Semoga semuanya berada di dalam rahmat Allah SWT. Riuh rendah dan kegamatan di pida kembali bergema. Dan di pagi raya kami berkonvoi pergi berhari raya di rumah Mak cik, Mak dak & Mak su. Puas mengerjakan tapai dan air nira di pagi pertama raya.

Raya kali ini juga keluargaku menerima ahli baru iaitu anak kepada anak2 buahku..cepat sungguh masa berlaku. Terasa Norli, Emy, Imah...masih terlompat2 bermain tapi kini mereka sudah menimang cahaya mata. Aku...become tokchu aka nekchu...ohhh nooo......dear all my anak menakan don't ever ask ur kids call me tok/nekk......

Raya kali ini juga aku merasa sedikit sedih kerana sikap mementingkan diri biras2ku. Aku fikirkan sudah bertahun melayar rumah tangga sekurang-kurangnya mereka prihatin dengan mertua. Masih terbawa dengan sikap ego dan keras kepala. Ada antara mereka langsung tidak menjengah dapur takala ramai berkumpul di sana dengan alasan "semak". Mungkin mereka berbangga dengan cara mereka....namun apa yang kita lakukan hari ini akan kita terima di masa akan datang...aku percaya kerna itulah pesan mak.

Raya kali ini......semoga ianya memberi iktibar kepada diri sendiri dan semoga Allah SWT memelihara diriku agar sentiasa bersederhana dalam segala hal serta dijauhi aku dari sifat menyombong diri. Aku sayang sangat dengan anugerah ini.....

Comments

Popular Posts