...Kedah

Keputusan satu tahun lagi kami sekeluarga di sini, bumi klang valley. Pulang ke Kedah. Ada yang bertanya, "betul ke", "dah pikir abis", "ko biar betul". Selama ini aku dan suami bertangguh dari setahun ketahun dan kami masih lagi di sini. Memang jarak Selangor dan Kedah tidak sejauh Mesir dan Malaysia namun kami mahu pulang berbakti kepada orang tua sebelum kami atau mereka tiada di dunia ini. Bak kata orang, "teman boleh di cari, harta ada di mana-mana namun saudara tidak mungkin ada galang gantinya". Berkali abah dan mertua bertanyakan soalan sama, "bila nak balik dok sini?". Jawapan ringkas dari aku dan suami,"nanti la".
Keuzuran Tok Yah pada tahun ini memberi pengajaran pada kami. Memang tidak jauh jarak Selangor dan Kedah namun jika tiba masa keuzuran dan kematian kita tidak akan secepat 30 minit untuk sampai ke sana. Kenkangang cuti menjadi masalah untuk menjaga orang tua saat keuzuran mereka jika kita berada dalam jarak yang jauh.
Teringatkan abah, mak, mertua dan seluruh ahli keluarga di sana. Kekadang terasa ralat yang amat bila dikhabar kematian saudara tertentu yang mana kita tidak dapat menghadirkan diri.

Comments

Popular Posts