50 tahun merdeka - part 4 (Umpan tradisional)

Semenjak tiga minggu lepas aku mulai perasan. Kereta yang kupandu tidak lagi bergegar-gegar kiranya melalui jalan utama ke apartment. Begitu jua laluan ke pejabat melalui Sek Men Sea Park berhadapan dengan stesen LRT Taman Bahagia. Paling menakjubkan laluan ke pasar atau jalan alternatif mengelak tol turut sama dimake-upkan. Kebanyakkan jalan-jalan yang pada awal tahun lalu berlopak sana-sini sehingga menggegarkan pemanduanku berubah sama sekali. Tampak kemas dan membuatkan aku bisa meluncur dengan tenang. Selasa, aku dan suami dikejutkan, "mama, papa esok kakak dan abang kena cuti semua cikgu-cikgu bermesyuarat", cerita puteri sulung sambil diiya oleh sang putera. "Cuti apa pulak, ada surat ka," tanya suami kepada kedua-duanya. "Ada...ada", terus keduanya mengeluarkan surat yang diberikan oleh guru mereka. Rupa-rupanya sang guru-guru terlibat dengan mesyuarat pilihanraya, mungkin sekolah bakal digunakan sebagai pusat membuang undi. "Tak lamalah tuh", luah suami. Inilah udangnya. Umpan tradisional sedari aku kecil lagi membuatkan aku tersenyum. Mahukah lagikah rakyat alaf baru ini memakan umpan seumpama itu?. Mengeletek jiwa dan sanubari seketika. Apa tidaknya saat aku disekolah rendah jika sudah hampir dengan tarikh-tarikh sebegini pelbagai jenis umpan dihidangkan kepada penduduk kampungku. Jalan ditarkan. Rumah mulai dikunjungi oleh wakil-wakil pihak tertentu dengan pelbagai umpan-umpan. Malaysia merupakan negara yang mengamalkan konsep pemerintahan demokrasi berpelembagaan. Pastilah pilihanraya menjadi intipati utama dalam memilih pemerintah.

Pilihanraya pertama berlaku pada tahun 1952 iaitu pilihanraya bandaran yang mana diadakan di Kuala Lumpur. UMNO dan Persatuan Cina Tanah Melayu (MCA) bergabung dalam pilihanraya ini. Pilihanraya bagi Semenanjung Tanah Melayu pula berlaku kali pertama pada tahun 1952 dimana Parti Perikatan yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman ketika itu menerima kemenangan yang besar.

Pida : Terkenangkan umpan belalang yang emak gunakan untuk memancing ikan puyu di sawah padi. Apa yang pasti kaki ini masih berpijak nyata dirumput hijau biarpun kerlipan kejora kekadang menarik perhatian.

Comments

Popular Posts