50 tahun merdeka - part 2 (dari mata seorang AKU)

Pida..PM paparkan cuma pida9_sanglang@yahoo.co.uk, Jazakallah...
Barangkali aku anak bekas tentera, patriotik amat ramah dengan diriku ini. Aku amat senang dengan bahan bacaan ilmiah yang berunsur sejarah dan patriotik. Pengaruh abah jelas amat kuat dalam diri. Dibesarkan kawasan persawahan membuatkan rahmat kemerdekaan ini amat besar bagi diri jika dibandingkan dengan saudara-saudaraku di sebelah sempadan sana (Pattani). Menimbulkan semangat kemerdekaan bukan sekadar dengan kibaran jalur gemilang apatah lagi dengan gah semburan bunga api tidak juga dengan konsert-konsert yang bakal mencalarkan lagi maruah anak bangsa. Peranan ibu bapa merupakan titik tolak kesedaran seseorang betapa pentingnya kemerdekaan itu. Mereka tokoh-tokoh terdahulu bertegang urat berjuang demi kemerdekaan 50 tahun ini. Perjuangan mereka dahulu tanpa menagih material. Mereka jujur berjuang atas nama kemerdekaan. Mungkin generasi kini kurang atau langsung tidak mengenali nama-nama seperti Ahmad Boestaman, Dr Burhanudin Helmi, Pak Sako, dan puluhan nama lagi merintis laluan kemerdekaan yang ke 50 ini.Aku hanya semut kecil yang melihat kemerdekaan ini bergerak tahun ketahun dengan pelbagai kemajuan meresapinya. Aku hanya melihat jurus kemerdekaan dari sudut mata sepet ini dan keresahan hati dengan pelbagai gejala tidak bermoral bernanah dalam diri generasi kini. Mungkin orang lain merasakan kemerdekaan hari ini belum cukup ampuh untuk diri mereka membicarakan sesuatu dan memang wajarlah itu. Terkenangkan aku zaman saudara Anwar menjadi menteri pelajaran takala itu aku seorang pelajar dan yang paling aku geruni perkataan "jumud". Takut benar aku menjadi orang merdeka yang JUMUD.
Pida: kerlipan kejora memang mengasyikan namun rumput dibumi indah dipandang dan menyejukan mata dan jangan biarkan ia kekeringan tidak terjaga........

Comments

Popular Posts