Tarikh-tarikh penting dalam kalender Islam

Seorang teman di media sosial facebook telah membangkitkan mengenai tarikh-tarikh penting tahun Islam. Utuh difikiran ini cerita mak yang anak bongsunya ini lahir di bulan mengambang bulan 1, bulan melayu (orang tua2 dulu tak sebut bulan Islam bagi mereka melayu itu Islam)....masa org tengah kalut buat bubuq ashura. Cik ayang BB pula lahir di awal RabiulAwal, 9 bulan sebelum kelahiranku. Selalu dia cakap, "papa makan garam dulu tau dari mama....". 

Pssst sebenarnya kalau ikutkan kalendar hijri umur kita sebenarnya extra setahun. Lagi matang la macam tu....he he he bukan lagi tua.

Lupa sebenarnya tarikh2 Islam dan posting seorang teman di facebook tadi mengingatkan...oohhh rupanya aku kahwin awal bulan bulan Jamadil awal patut la mak & abah kalut nak tarikh ni sebab dia kata elok buat masa bula tengah naik (anak bongsu mak ni masa tu mana la paham bulan naik ka turun).

Orang melayu ni sensitivitinya kepada alam amat kuat. Pasang surut air laut. Deria mereka mudah merasai pergerakan angin monson dan bulan yang diterjemahkkan melalui bulan hijrah menjadi penentu membuat keputusan dalam kehidupan harian mereka.

Kemudian aku dan suami mempeolehi cahaya mata pertama pada awal bulan Safar di tahun berikutnya. Sama bulan kelahiran dengan abah. Perangai kakak yang outstanding macam abah. Minda terbuka. Sifat abah terserlah dalam diri kakak.

Al Khattab pula dilahirkan di awal bulan Jamadil Akhir. Abang agak pendiam. Namun peramah bila mulai rapat dengannya. Sifat papa banyak dalam diri abang ini. Seorang yang amat penyayang terutama dengan adik-adiknya.

Alang Humairaa. Sicilik yang papa namakan sempena nama panggilan Rasulullah SAW kepada Saiditina Aishah. Cilik yang berjalan diusia 7 bulan dan amat aktif. Mulutnya petah dan mudah mesra. Sifat yang menyamai Tok Manis iaitu mertua.Empatinya kepada orang lain amat tinggi. Alang lahir pada awal Rejab.

Di awal rejab juga 5 tahun berikutnya kami mempeolehi cahaya mata ke 4 iaitu As Siddiq. Seorang yang amat penyabar dan mudah dibawa berunding. Dari kecil dia amat cool langsung tidak pernah mengamuk. Bila sedih dan marah, mama suka melihat wajah anak ini. Tenang hati.

Bersamaan tarikh kahwin mama papa lahir pula si kecil Al Waleed di awal JamadilAwal 1433. Kita tidak pernah merancang Allah SWT yang menentukan kehidupan kita di maya ini. 

Amat perlu sebagai muslim kita mengambil berat tarikh-tarikh hijrah. Kita kan orang Islam. Pesan pada diri yang selalu ralit.

Hijri converted link inilah yang membolehkan kita menukar tarikh masehi ke hijri kemudian ctrl S dalam kepala. Ingat tarikh tahun Islam pulak.

Comments

Popular Posts