Privasi adakah relevan bagi pasangan yang telah berkahwin

Pagi ni dalam Hotfm AM Krew sibuk membicarakan mengenai privasi pasangan yang berumah tangga. Ini berpunca daripada berita minggu lepas yang mana seorang isteri telah ditumbuk oleh suami gara2 telah memeriksa telepon bimbit kepunyaan suaminya.

Bagi aku bila berkahwin kita mula share...bukan sekadar share katil, family everything is sharing so tak jadi persoaalan jika pasangan kita ingin memeriksa telepon bimbit, email ataupun facebook. Sharing is caring your couple. Kalau everything nak privasi buat apa kahwin....hanya manusia yang asyik menyimpan rahsia saja akan buat term privasi ini.

Aku dan suami ...dulu kami hanya guna satu telepon bimbit bukan tidak mampu cuma kami tidak mahu terlalu terikut dengan teknologi. Satu yang kami pegang displin dengan masa. Kemudian di sebabkan anak makin membesar kami pegang telepon bimbit setiap orang ..masih mengekalkan keadaan dulu. Bila di rumah telepon bimbit entah kemana. Apapun telepon kami sekadar boleh telepon dan sms sbb kami masih berpegang pada prinsip tidak mahu gelojoh dengam teknologi.

Beberapa hari lepas aku menerima sms drp kontraktor.."sayang chq dah ada blum"...cik B tanya, "ma apa ni sayang2", aku mengambil hp dan melihat no ...Aqua Sea .."Oohh ni Kak Ida ..contraktor cuci pool" ...terus aku call Kak Ida dgn loudspeaker.

Privasi? aku rasa tidak perlu untuk pasangan berkahwin. Jika kita berpegang kepada amanah Allah SWT tidak perlu ada privasi. Privasi lebih mendedahkan kita kepada kecurangan. Ianya umpama accounts yang tidak pernah diaudit....bila sesuatu accounts langsung tidak diaudit akan berlaku penyelewengan dalam transaksinya....



Comments

Popular Posts