Damailah wahai jiwa yang sejahtera

Abu Hamzah Anas bin Malik (may God be pleased with him), who was the servant of the Messenger of Allah (peace be upon him) reported that the Prophet (peace be upon him) said:
“None of you truly believes (in Allah and in His religion) until he loves for his brother what he loves for himself” [Bukhari and Muslim] [Hadith 28]
Simple.
Mengapa perlu bergaduh, menyindir, menyakiti sekiranya kita boleh selesaikan sesuatu perkara dengan aman. Keegoan tidak membawa kita kemanapun melainkan hidup menyalahkan orang itu dan orang ini.
Iktibar kisah Qabil dan Habil. Membawa kepada pembunuhan manusia pertama di bumi ini.
Siapa lagi saudara kita selain saudara sedarah daging ----- pastilah saudara seagama. Kenapa? Kerana ada roh iman yang sama dalam qalbu dan jiwa kita. Siapapun mereka andai orang itu muslim, mengucap kalimah syahadah titipkan doa buatnya moga direzekikannya dengan pancaran nur dan keampunan Allah SWT.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya Sesungguhnya Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda: Janganlah kamu berbicara dengan ucapan yang buruk, janganlah kamu sindir menyindir, janganlah kamu memperdengarkan khabar orang lain dan janganlah sebahagian kamu menjual atas jualan sebahagian yang lain. Sementara itu, jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara.[Riwayat Bukhari & Muslim].
Mungkin esok atau lusa kita akan dijemput ke alam abadi sana....siapa menduga dan tiada siapa menyangka. Jadi damailah jiwa juga lupuskan segala amarah yang disimpan didalam jiwa.
Agaknya kenapa kita menjeruk rasa? Marah dan dendam berjela-jela. Damailah jiwa. Kerana di sana nanti kita akan dihitung akan perbuatan kita. Damailah jiwa yang sejahtera.




Comments

Popular Posts