Bila jumpa orang kampung...

"Eh..ko tahu tak Mrs K tuh orang kampung ko", tanya seorang teman padaku. "Oh ..ya ka, tak tau pulak sbb tak pernah lagi aku jumpa dia aku ingat dia indian", jawabku. "Dia orang Kedah", terang teman itu lagi. Selang beberapa minggu aku bertemu dengan Mrs K. "Hang orang kedah kan..Kedah duduk tang mana", perbualan pertama aku dengan Mrs K. "Erm..Sanglang dekat dengan Kokdiang", beritahuku."Oii,dekat dengan Padang Sera tu, selalu I pi sana", aku tersengih dalam hati sudah semestinya Siam seMalaysia tahu mengenai Padang Sera. "Adik beradik I pun ramai di Sanglang", Mrs K dengan ramah. "Memang kat Sanglang, Kokdiang, Padang Sera, Hosba, Changloon dan beberapa kawasan sewaktu ramai siam even my relatives pun ada siam and abah pun dok spikang siam lagi", ceritaku pada Mrs K. Bermula daripada perbualan tersebut berterusan ke topik lain seolahnya kami telah lama kenal antara satu sama lain. Bila Mrs K keluar dari ruang pejabat, temanku tersebut mendatangi. "Weh, apa status dia...melayu ka". "He he...siam, orang kedah memang lagu tuh kalau hang pi sana cina pun cakap lagu tu jugak". "Tu la pasai aku dok pelik satu lagi dia bagi salam kat aku hang tau", beritahu teman itu lagi. "Kalau hang pi sana memang tak boleh nak beza rumah melayu ka rumah siam memang sama", terang aku padanya. "Dulu abah selalu bawa aku pi rumah saudara siam terutama kalau ada "menora", aku selalu pelik sebab setiap rumah mereka ada patung bercolok", ceritaku lagi. Itu istimewanya negeri-negeri seperti Perlis, Kedah, Perak Utara dan Kelantan.

Rindu kepada kedinginan pohonan nipah dan nira nipa serta buih-buih ikan laga di celahan pohon nipah....erm pida

Comments

Popular Posts